שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
הדואומו של פירנצה
כנסיית סנטה מריה דל פיורה

#על קתדרלת הענק המפורסמת של פירנצה
הדוּאוֹמוֹ של פירנצה (Duomo), או הקתדרלה על שם סנטה מריה דל פיורה (Santa Maria del Fiore), הוא סמל העיר פירנצה ואחת האטרקציות הכי מתויירות בה. אין כמעט תמונה של פירנצה שתופיע במודעה, מגזין או עטיפה של ספר, שכיפת הדואומו הענקית לא תככב בה.
אין סמל טוב מהכנסייה הזו לעוצמתה הכלכלית והתרבותית של פירנצה במאות האחרונות של ימי הביניים.
את בנייתה מימנו נסיכי בית מדיצ'י. היא נבנתה במשך מאות שנים, מסוף המאה ה-13 ועד אמצע המאה ה-16.
חזית הכנסייה הושלמה רק במאה ה-19, אחרי יותר מחצי מילניום, 500 שנה.
פירוש שמה של הקתדרלה (סנטה מריה דל פיורה) הוא "מרים הקדושה של הפרחים".
#הכיפה הגאונית של ברונלסקי - באדיבות אנציקלופדיה "אאוריקה"
משזכה האדריכל האיטלקי פיליפו ברונלסקי (Filippo Brunelleschi) בתחרות על תכנון כיפת כנסיית סנטה מריה דל פיורה (Santa Maria del Fiore), הוא נכנס להיסטוריה.
בתנאי התחרות הובהר שכיפתה של הכנסייה הנודעת חייבת להיות גולת הכותרת של המבנה המפואר והיא צריכה להיות הכיפה גדולה בעולם.
השנה היא 1418 ופירנצה היא אחת הערים העשירות והמצליחות באיטליה ובכל אירופה. בשל ענייני יוקרה וסגנון וגם קצת תחרות עם ערים אחרות באיטליה, התחייב ברונלסקי שלא להשתמש בקמרונים המחודדים שאפיינו את הסגנון הגותי. אלו יכלו לספק לו פתרונות לבניית כיפה כה גדולה, בקוטר של 45 מטרים ומבלי שיש לה תמיכה.
אך ברונלסקי, שען במקצועו, פיתח טכניקה חדשנית כדי לבנות את הכיפה הזו ועד היום היא הגדולה בעולם. הוא מצא פתרונות אדריכליים שהם כה מופלאים, עד שחלקם לא מובנים עד היום לגמרי.
לאנשי הוועדה הבוחרת היו חשדות שהוא ממציא פתרונות, לא רק מפני שלא נודע כאדריכל אלא יותר כשען, אלא גם מפני שסרב לחשוף את כל תכניותיו בעת התחרות, מחשש לגניבת רעיונותיו.
הם לא האמינו שיצליח לבנות את הכיפה בתנאים הקיימים, אך לבסוף הם החליטו בכל זאת לבחור באדריכל החובב, שבזמנו הפנוי עסק במדידות ולימוד לעומק של מבנים ועתיקות רומיות.
לאחר 16 שנים הסתיימה בניית הכיפה וההשתאות הגיעה לשיאים שלא יאומנו. במהלך הבנייה הוא תכנן מערכות להעלאת חומרי הבניה לגובה ומצא פתרונות הנדסיים שהקדימו את זמנם, למגוון בעיות ביצוע.
גאוניותו של האדריכל היומרני התגלתה בתכנון מבריק של כיפה בתוך כיפה, כשאחת תומכת בשניה על ידי מדרגות. המבנה שיצר ברונלסקי היה בלתי נתפס בחוזקו וניצב לגמרי ללא תמיכה.
עד היום, כבר 500 שנה, היא נחשבת לכיפת הלבנים הגדולה בעולם. לאחר מותו השלימו את ה"לנטרנה", עוד מרכיב עיצובי שנועד להכניס אור טבעי לכנסייה ולהוסיף חן לכיפה המיוחדת שיצר הגאון.
ברונלסקי גם תרם לעולם האמנות את הפרספקטיבה המתמטית. זה היה פיתוח של כלים חישוביים ותכנוניים ליצירת פרספקטיבה מדוייקת להפליא, בתכניות ושרטוטים. בזכות הפיתוח הזה יכולים היו האדריכלים אחריו לבחון ולהדגים לאחרים מבנים אדריכליים שתכננו, עוד בשלבי התכנון והשרטוט שלהם.
כך הפך האדריכל והאמן החובב הזה לאחד מראשוני תקופת הרנסאנס ומהחשובים בה. גאונות, מסתבר, היא לא תמיד עניין שמחייב השכלה פורמלית.
#מה תראו כאן?
הכיפה האדמדמה שרואים כמעט מכל פינה בעיר היא עצומה. גובהה מגיע ל- 114 מטרים ואת ציורי הקיר שמעליה ציירו האמנים וזארי וצוקארי.
מעבר לכיפה המדהימה שלה, שווה לשים לב עוד מבחוץ לחזית בצבעי לבן, ורוד וירוק. עד המאה ה-19, החזית הזו הייתה חשופה ורק אז היא נעטפה בסגנון הניאו-גותי האופנתי, עם השיש בשלושת הצבעים, לצד הפסלים והעיטורים.
הביטו במגדל הפעמון שגובהו 85 מטרים, בצבעים זהים לצבעי הבזיליקה. מסותתים בו שפע של פסלים מרהיבים.
בתוך כנסיית סנטה מריה דל פיורה כמעט ולא תראו יצירות אמנות. לצד ויטרז'ים מרהיבים של ג'יבטי, המזבחים והקישוטים הנחמדים, תראו בקתדרלה פסלים שפיסל מיכלאנג'לו, פרסקאות שיצר ג'וטו, מי שגם תכנן את מגדל הפעמונים הסמוך, ורצפות שיש מרהיבות.
החלק הפנימי של הכיפה מעוטר בציורי קיר מרהיבים המתארים את 'יום הדין האחרון' כשהאחראים להם הם ג'ורג'יו ואזארי (Giorgio Vasari) וזוקארי (Zuccari), בשלהי המאה ה-16.
על פנים כיפת הקתדרלה יש ויטראז'ים ידועים וציורי קיר, פרי כשרונם של אמנים גדולים - כמו דונטלו, וזארי, גיברטי ואוצ'לו.
כי בכנסייה הזו מבנה הכנסייה הוא העניין. גודלו והעיצוב שלו הם האטרקציה האמיתית.
בסמוך נמצא גם בית הטבילה, בעל שערי הברונזה לגן עדן, ומגדל הפעמון המרשים של ג'יוטו.
עליה על 463 המדרגות המתפתלות עד לראש הכנסייה, תביא אתכם למרפסת תצפית ששמה "קופולה דה ברונלסקי". ממנה תזכו לתצפית נפלאה על העיר וסביבתה.
מיקומה של הכנסייה הוא במרכז העיר, בגבול הצפוני של חומת פירנצה העתיקה. זה מאפשר להשקיף ממרפסת התצפית הגבוהה שלה, על העיר כולה. זו אחת התצפיות היפות ביותר על פירנצה.
#אדריכלות
הקתדרלה הזו, הידועה כאחת משיאי הרנסאנס האיטלקי, היא מהכנסיות הגדולות ביותר בעולם. היא הוקמה על חורבותיה של כנסיית סנטה רפרטה (Santa Reparata) העתיקה.
מבנה הקתדרלה הוא עצום בגובהו וברוחבו. בנויה בסגנון נאו-גותי, כלומר התחייה הגותית, בנייתה הייתה פורצת דרך בהתפתחות האדריכלות של הרנסאנס. הכיפה העצומה שלה ביטאה אז חדשנות פורצת דרך בהנדסת המבנים מכאן ואילך.
הכיפה של הדואומו היא עצומה ומפוארת. קוטרה 45 מטרים וצבעה אדום. הכיפה הזו תוכננה ונבנתה במאה ה-15 על ידי פיליפו ברונלסקי.
בתקופתה היא עקפה את כיפת הפנתאון ברומא, הכיפה הגדולה בתבל במשך המילניום וחצי הקודמים לה. בכך הפכה כיפת הדואומו לכיפה הגדולה ביותר בעולם.
במאה ה-19 צופתה הכנסייה כולה בשיש לבן, ורוד וירקרק, כפי שנהגו אז לעצב מבני ציבור ודת באיטליה.
#טיפים
הכניסה לדואומו חינם. לכיפה ולמוזיאון - בתשלום.
בעונה הקדימו להגיע כי התורים ארוכים.
ניתן להצטרף לסיור מודרך.
התצפית ממרומי כיפת הדואומו היא מהתצפיות היפות ביותר על גגות העיר פירנצה.
לצילומים מרהיבים של הכיפה הגדולה בעולם פנו אל מגדל הפעמון של ג'וטו.
בקריפטה עם שרידי כנסיית סנטה רפראטה יש גם חנות מזכרות וספרים.
מבט מקרוב:
https://youtu.be/yzn5xJFfzB0
מהאוויר:
https://youtu.be/5tTGKfW6JQg
ביקור במקום:
https://youtu.be/wmS5RyMf2kE
הדרכה:
https://youtu.be/T5QbmOShhzs?t=1m22s
הדוּאוֹמוֹ של פירנצה (Duomo), או הקתדרלה על שם סנטה מריה דל פיורה (Santa Maria del Fiore), הוא סמל העיר פירנצה ואחת האטרקציות הכי מתויירות בה. אין כמעט תמונה של פירנצה שתופיע במודעה, מגזין או עטיפה של ספר, שכיפת הדואומו הענקית לא תככב בה.
אין סמל טוב מהכנסייה הזו לעוצמתה הכלכלית והתרבותית של פירנצה במאות האחרונות של ימי הביניים.
את בנייתה מימנו נסיכי בית מדיצ'י. היא נבנתה במשך מאות שנים, מסוף המאה ה-13 ועד אמצע המאה ה-16.
חזית הכנסייה הושלמה רק במאה ה-19, אחרי יותר מחצי מילניום, 500 שנה.
פירוש שמה של הקתדרלה (סנטה מריה דל פיורה) הוא "מרים הקדושה של הפרחים".
#הכיפה הגאונית של ברונלסקי - באדיבות אנציקלופדיה "אאוריקה"
משזכה האדריכל האיטלקי פיליפו ברונלסקי (Filippo Brunelleschi) בתחרות על תכנון כיפת כנסיית סנטה מריה דל פיורה (Santa Maria del Fiore), הוא נכנס להיסטוריה.
בתנאי התחרות הובהר שכיפתה של הכנסייה הנודעת חייבת להיות גולת הכותרת של המבנה המפואר והיא צריכה להיות הכיפה גדולה בעולם.
השנה היא 1418 ופירנצה היא אחת הערים העשירות והמצליחות באיטליה ובכל אירופה. בשל ענייני יוקרה וסגנון וגם קצת תחרות עם ערים אחרות באיטליה, התחייב ברונלסקי שלא להשתמש בקמרונים המחודדים שאפיינו את הסגנון הגותי. אלו יכלו לספק לו פתרונות לבניית כיפה כה גדולה, בקוטר של 45 מטרים ומבלי שיש לה תמיכה.
אך ברונלסקי, שען במקצועו, פיתח טכניקה חדשנית כדי לבנות את הכיפה הזו ועד היום היא הגדולה בעולם. הוא מצא פתרונות אדריכליים שהם כה מופלאים, עד שחלקם לא מובנים עד היום לגמרי.
לאנשי הוועדה הבוחרת היו חשדות שהוא ממציא פתרונות, לא רק מפני שלא נודע כאדריכל אלא יותר כשען, אלא גם מפני שסרב לחשוף את כל תכניותיו בעת התחרות, מחשש לגניבת רעיונותיו.
הם לא האמינו שיצליח לבנות את הכיפה בתנאים הקיימים, אך לבסוף הם החליטו בכל זאת לבחור באדריכל החובב, שבזמנו הפנוי עסק במדידות ולימוד לעומק של מבנים ועתיקות רומיות.
לאחר 16 שנים הסתיימה בניית הכיפה וההשתאות הגיעה לשיאים שלא יאומנו. במהלך הבנייה הוא תכנן מערכות להעלאת חומרי הבניה לגובה ומצא פתרונות הנדסיים שהקדימו את זמנם, למגוון בעיות ביצוע.
גאוניותו של האדריכל היומרני התגלתה בתכנון מבריק של כיפה בתוך כיפה, כשאחת תומכת בשניה על ידי מדרגות. המבנה שיצר ברונלסקי היה בלתי נתפס בחוזקו וניצב לגמרי ללא תמיכה.
עד היום, כבר 500 שנה, היא נחשבת לכיפת הלבנים הגדולה בעולם. לאחר מותו השלימו את ה"לנטרנה", עוד מרכיב עיצובי שנועד להכניס אור טבעי לכנסייה ולהוסיף חן לכיפה המיוחדת שיצר הגאון.
ברונלסקי גם תרם לעולם האמנות את הפרספקטיבה המתמטית. זה היה פיתוח של כלים חישוביים ותכנוניים ליצירת פרספקטיבה מדוייקת להפליא, בתכניות ושרטוטים. בזכות הפיתוח הזה יכולים היו האדריכלים אחריו לבחון ולהדגים לאחרים מבנים אדריכליים שתכננו, עוד בשלבי התכנון והשרטוט שלהם.
כך הפך האדריכל והאמן החובב הזה לאחד מראשוני תקופת הרנסאנס ומהחשובים בה. גאונות, מסתבר, היא לא תמיד עניין שמחייב השכלה פורמלית.
#מה תראו כאן?
הכיפה האדמדמה שרואים כמעט מכל פינה בעיר היא עצומה. גובהה מגיע ל- 114 מטרים ואת ציורי הקיר שמעליה ציירו האמנים וזארי וצוקארי.
מעבר לכיפה המדהימה שלה, שווה לשים לב עוד מבחוץ לחזית בצבעי לבן, ורוד וירוק. עד המאה ה-19, החזית הזו הייתה חשופה ורק אז היא נעטפה בסגנון הניאו-גותי האופנתי, עם השיש בשלושת הצבעים, לצד הפסלים והעיטורים.
הביטו במגדל הפעמון שגובהו 85 מטרים, בצבעים זהים לצבעי הבזיליקה. מסותתים בו שפע של פסלים מרהיבים.
בתוך כנסיית סנטה מריה דל פיורה כמעט ולא תראו יצירות אמנות. לצד ויטרז'ים מרהיבים של ג'יבטי, המזבחים והקישוטים הנחמדים, תראו בקתדרלה פסלים שפיסל מיכלאנג'לו, פרסקאות שיצר ג'וטו, מי שגם תכנן את מגדל הפעמונים הסמוך, ורצפות שיש מרהיבות.
החלק הפנימי של הכיפה מעוטר בציורי קיר מרהיבים המתארים את 'יום הדין האחרון' כשהאחראים להם הם ג'ורג'יו ואזארי (Giorgio Vasari) וזוקארי (Zuccari), בשלהי המאה ה-16.
על פנים כיפת הקתדרלה יש ויטראז'ים ידועים וציורי קיר, פרי כשרונם של אמנים גדולים - כמו דונטלו, וזארי, גיברטי ואוצ'לו.
כי בכנסייה הזו מבנה הכנסייה הוא העניין. גודלו והעיצוב שלו הם האטרקציה האמיתית.
בסמוך נמצא גם בית הטבילה, בעל שערי הברונזה לגן עדן, ומגדל הפעמון המרשים של ג'יוטו.
עליה על 463 המדרגות המתפתלות עד לראש הכנסייה, תביא אתכם למרפסת תצפית ששמה "קופולה דה ברונלסקי". ממנה תזכו לתצפית נפלאה על העיר וסביבתה.
מיקומה של הכנסייה הוא במרכז העיר, בגבול הצפוני של חומת פירנצה העתיקה. זה מאפשר להשקיף ממרפסת התצפית הגבוהה שלה, על העיר כולה. זו אחת התצפיות היפות ביותר על פירנצה.
#אדריכלות
הקתדרלה הזו, הידועה כאחת משיאי הרנסאנס האיטלקי, היא מהכנסיות הגדולות ביותר בעולם. היא הוקמה על חורבותיה של כנסיית סנטה רפרטה (Santa Reparata) העתיקה.
מבנה הקתדרלה הוא עצום בגובהו וברוחבו. בנויה בסגנון נאו-גותי, כלומר התחייה הגותית, בנייתה הייתה פורצת דרך בהתפתחות האדריכלות של הרנסאנס. הכיפה העצומה שלה ביטאה אז חדשנות פורצת דרך בהנדסת המבנים מכאן ואילך.
הכיפה של הדואומו היא עצומה ומפוארת. קוטרה 45 מטרים וצבעה אדום. הכיפה הזו תוכננה ונבנתה במאה ה-15 על ידי פיליפו ברונלסקי.
בתקופתה היא עקפה את כיפת הפנתאון ברומא, הכיפה הגדולה בתבל במשך המילניום וחצי הקודמים לה. בכך הפכה כיפת הדואומו לכיפה הגדולה ביותר בעולם.
במאה ה-19 צופתה הכנסייה כולה בשיש לבן, ורוד וירקרק, כפי שנהגו אז לעצב מבני ציבור ודת באיטליה.
#טיפים
הכניסה לדואומו חינם. לכיפה ולמוזיאון - בתשלום.
בעונה הקדימו להגיע כי התורים ארוכים.
ניתן להצטרף לסיור מודרך.
התצפית ממרומי כיפת הדואומו היא מהתצפיות היפות ביותר על גגות העיר פירנצה.
לצילומים מרהיבים של הכיפה הגדולה בעולם פנו אל מגדל הפעמון של ג'וטו.
בקריפטה עם שרידי כנסיית סנטה רפראטה יש גם חנות מזכרות וספרים.
מבט מקרוב:
https://youtu.be/yzn5xJFfzB0
מהאוויר:
https://youtu.be/5tTGKfW6JQg
ביקור במקום:
https://youtu.be/wmS5RyMf2kE
הדרכה:
https://youtu.be/T5QbmOShhzs?t=1m22s
