שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מגדל גלאטה
מגדל גלאטה
#על המגדל העתיק עם ראש העיפרון והתצפית הפנורמית
במרכז העיר החדשה, על הגדה הצפונית של קרן הזהב ובלב המרכז המסחרי, השוק והנמל של קונסטנטינופול, ניצב מגדל גלאטה (Galata Külesi), המזוהה לפי כיפתו המחודדת, המזכירה חוד של עיפרון.
גובהו הוא 62 מטר בלבד, אבל מגדל גלאטה הוא עדיין מהמבנים הבולטים בקו הרקיע הצפוני של איסטנבול. ניתן לעלות ולצפות, מהמרפסת שבבסיס הכיפה, על קרן הזהב, על העיר העתיקה ואל הנוף המרהיב של העיר איסטנבול. התצפית הנהדרת מציעה 360 מעלות אל העיר וסביבתה והיא יפה במיוחד בשעות אחר-הצהריים והערב.
בנוסף לתצפית, יש כיום בראש מגדל גלטה, גם מסעדה ומועדון לילה. כך הפך מה שהיה נקודת תצפית על אזור גאלטה לתצפית מובהקת לתיירים נפעמים מנופה של איסטנבול.
המגדל נמצא בשכונת גנואה הימי-ביניימית. זה אזור בעיר שהיה ידוע בעבר כאזור קשה ועני, עם לא מעט פשע ואלימות. כיום, הוא עבר שינוי משמעותי ונחשב לאחד ממוקדי הבילויים של איסטנבול.
#תולדות המגדל
מגדל גלטה הוקם במקור בתקופה הביזנטית, כחלק מביצורי העיר. הוא נהרס בהמשך ההיסטוריה, נבנה ונהרס, שופץ והופל מספר פעמים, כולל בתקופת האימפריה העות'מנית.
הפעם המשמעותית הבאה שהוא נבנה בה מחדש, הייתה במאה ה-14. בנייה זו, בשנת 1348, הייתה בידי איטלקים בכלל. הוא נבנה אז בלב מושבת הסוחרים שהייתה כאן. אלו הגיעו לכאן מגנואה שבאיטליה והמגדל שימש להם כאתר ההגנה הצפוני ביותר על חומות העיר.
בתקופה העות'מנית שימש המגדל למטרות שונות, ביניהן תצפית אזהרה מפני שריפות בתקופות מסוימות, בימי הסולטן סולימאן כבית סוהר, ובמאה ה-16, בימי שלטונו של מוראט השלישי, כמצפה כוכבים.
בעידן המודרני חדל המגדל סופית להיות רלוונטי לביטחון העיר. בשנות ה-60 של המאה הקודמת הפך מגדל גלאטה למוקד תיירות ובשנת 1990 הוא שוקם ונפתח לציבור הרחב. כיום הוא ידוע במיוחד בצורתו המחודדת ובמרפסת שבראשו, ממנה יש תצפית נהדרת אל העיר העתיקה ואל קרן הזהב, המפרץ הנהדר שיוצא מהבוספורוס.
#האם בגלאטה נולדה התעופה?
ההיסטוריה המקומית יודעת לספר שממגדל גלאטה קפץ מדען עות'מני בשם אהמט צ'לבי, אי שם במאה ה-17, והחל לעוף מהמגדל כשהוא משתמש בכנפיים מלאכותיות. לפי האגדה, הוא נפנף בכנפיים, עד שהצליח לעוף ולהגיע אל צידו השני של מיצר הבוספורוס.
לא ברור עד כמה האגדות הללו נכונות, אבל ההיסטוריה מגבה חלק מהן. הזארפן אהמט צ'לבי, היה אכן מדען מהאימפריה העות'מאנית של תחילת המאה ה-17, שחי בימי הסולטן מוראד הרביעי. הוא ערך ממש כאן את הניסויים שלו בטיסה. בשלב מסוים ניסה הטייס ההרפתקן, לעוף מהמגדל הזה לכיוון אוסקודר. הוא אכן עשה שימוש בכנפיים מלאכותיות. יש המדווחים שהוא נכשל ונאלץ לנחות נחיתת אונס, בעוד אחרים מספרים שהוא הגיע לגדה השנייה של הבוספורוס.
כך או כך, הסולטן העריך את הישגו של איקרוס הטורקי והעניק לו פרס כספי גדול. אבל בהשפעת אנשי דת ובניסיון למנוע מאחרים לחקות את הטייס הנועז, הוא הגלה את הטייס לאלג'יריה.
יתכן, אם כך, שהמדען העות'מני שקדם לאחים רייט ואפילו למונגולפייה בחקר התעופה, הצליח לעופף באמצעות שריריו וכנפיים שהוכנו מכנפי נשר, למרחק לא מבוטל.
העדויות לכך מופיעות בספר של היסטוריון ונוסע בשם אווליה צ'לבי, איש שנוהגים להתייחס בספקנות לתיאוריו, במיוחד בשל נטייתו להגזים ולתת פרטים שלא נמצאו להם סימוכין עובדתיים. אבל הטורקים מאמינים בעניין ועל שמו של חלוץ התעופה שלהם נקרא היום שדה התעופה הזארפן שבאיסטנבול. כבוד!
#טיפים
שווה להגיע לתצפית מהמגדל בשעות אחר-הצהריים או בערב.
מהמסעדה וממועדון הלילה שבמגדל קשה לראות את הנוף והם עצמם נחמדים בלבד. לשיקולכם.
ביקור במקום:
https://youtu.be/EdPZvWKzUaI
ומהאוויר:
https://youtu.be/WopUYO2hbRU
במרכז העיר החדשה, על הגדה הצפונית של קרן הזהב ובלב המרכז המסחרי, השוק והנמל של קונסטנטינופול, ניצב מגדל גלאטה (Galata Külesi), המזוהה לפי כיפתו המחודדת, המזכירה חוד של עיפרון.
גובהו הוא 62 מטר בלבד, אבל מגדל גלאטה הוא עדיין מהמבנים הבולטים בקו הרקיע הצפוני של איסטנבול. ניתן לעלות ולצפות, מהמרפסת שבבסיס הכיפה, על קרן הזהב, על העיר העתיקה ואל הנוף המרהיב של העיר איסטנבול. התצפית הנהדרת מציעה 360 מעלות אל העיר וסביבתה והיא יפה במיוחד בשעות אחר-הצהריים והערב.
בנוסף לתצפית, יש כיום בראש מגדל גלטה, גם מסעדה ומועדון לילה. כך הפך מה שהיה נקודת תצפית על אזור גאלטה לתצפית מובהקת לתיירים נפעמים מנופה של איסטנבול.
המגדל נמצא בשכונת גנואה הימי-ביניימית. זה אזור בעיר שהיה ידוע בעבר כאזור קשה ועני, עם לא מעט פשע ואלימות. כיום, הוא עבר שינוי משמעותי ונחשב לאחד ממוקדי הבילויים של איסטנבול.
#תולדות המגדל
מגדל גלטה הוקם במקור בתקופה הביזנטית, כחלק מביצורי העיר. הוא נהרס בהמשך ההיסטוריה, נבנה ונהרס, שופץ והופל מספר פעמים, כולל בתקופת האימפריה העות'מנית.
הפעם המשמעותית הבאה שהוא נבנה בה מחדש, הייתה במאה ה-14. בנייה זו, בשנת 1348, הייתה בידי איטלקים בכלל. הוא נבנה אז בלב מושבת הסוחרים שהייתה כאן. אלו הגיעו לכאן מגנואה שבאיטליה והמגדל שימש להם כאתר ההגנה הצפוני ביותר על חומות העיר.
בתקופה העות'מנית שימש המגדל למטרות שונות, ביניהן תצפית אזהרה מפני שריפות בתקופות מסוימות, בימי הסולטן סולימאן כבית סוהר, ובמאה ה-16, בימי שלטונו של מוראט השלישי, כמצפה כוכבים.
בעידן המודרני חדל המגדל סופית להיות רלוונטי לביטחון העיר. בשנות ה-60 של המאה הקודמת הפך מגדל גלאטה למוקד תיירות ובשנת 1990 הוא שוקם ונפתח לציבור הרחב. כיום הוא ידוע במיוחד בצורתו המחודדת ובמרפסת שבראשו, ממנה יש תצפית נהדרת אל העיר העתיקה ואל קרן הזהב, המפרץ הנהדר שיוצא מהבוספורוס.
#האם בגלאטה נולדה התעופה?
ההיסטוריה המקומית יודעת לספר שממגדל גלאטה קפץ מדען עות'מני בשם אהמט צ'לבי, אי שם במאה ה-17, והחל לעוף מהמגדל כשהוא משתמש בכנפיים מלאכותיות. לפי האגדה, הוא נפנף בכנפיים, עד שהצליח לעוף ולהגיע אל צידו השני של מיצר הבוספורוס.
לא ברור עד כמה האגדות הללו נכונות, אבל ההיסטוריה מגבה חלק מהן. הזארפן אהמט צ'לבי, היה אכן מדען מהאימפריה העות'מאנית של תחילת המאה ה-17, שחי בימי הסולטן מוראד הרביעי. הוא ערך ממש כאן את הניסויים שלו בטיסה. בשלב מסוים ניסה הטייס ההרפתקן, לעוף מהמגדל הזה לכיוון אוסקודר. הוא אכן עשה שימוש בכנפיים מלאכותיות. יש המדווחים שהוא נכשל ונאלץ לנחות נחיתת אונס, בעוד אחרים מספרים שהוא הגיע לגדה השנייה של הבוספורוס.
כך או כך, הסולטן העריך את הישגו של איקרוס הטורקי והעניק לו פרס כספי גדול. אבל בהשפעת אנשי דת ובניסיון למנוע מאחרים לחקות את הטייס הנועז, הוא הגלה את הטייס לאלג'יריה.
יתכן, אם כך, שהמדען העות'מני שקדם לאחים רייט ואפילו למונגולפייה בחקר התעופה, הצליח לעופף באמצעות שריריו וכנפיים שהוכנו מכנפי נשר, למרחק לא מבוטל.
העדויות לכך מופיעות בספר של היסטוריון ונוסע בשם אווליה צ'לבי, איש שנוהגים להתייחס בספקנות לתיאוריו, במיוחד בשל נטייתו להגזים ולתת פרטים שלא נמצאו להם סימוכין עובדתיים. אבל הטורקים מאמינים בעניין ועל שמו של חלוץ התעופה שלהם נקרא היום שדה התעופה הזארפן שבאיסטנבול. כבוד!
#טיפים
שווה להגיע לתצפית מהמגדל בשעות אחר-הצהריים או בערב.
מהמסעדה וממועדון הלילה שבמגדל קשה לראות את הנוף והם עצמם נחמדים בלבד. לשיקולכם.
ביקור במקום:
https://youtu.be/EdPZvWKzUaI
ומהאוויר:
https://youtu.be/WopUYO2hbRU