שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מעלית סנטה ז'וסטה
המעלית של סַנְטָה ז'וּסְטָה
#על המעלית שמחברת בין שכונות שונות בליסבון
ליסבון היא עיר הררית ומכאן גם הכינוי שלה "עיר שבע הגבעות". כדי לפתור את הפרשי הגבהים שבין שכונות העיר, נבנו במהלך השנים בעיר מעליות שונות, שמקילות על ההתניידות ומנגישות את שכונותיה למקומיים ולתיירים הרבים המבקרים בה.
מבין מספר מעליות שמשמשות למעבר בין שכונות העיר ליסבון, המעלית של סַנְטָה ג'וּסְטָה (Santa Justa Lift) היא הפופולרית והמפורסמת ביותר. מעלית "סנטה ג'וסטה", או מעלית סנטה ז'וסטה, כפי שהפורטוגזים מבטאים את שמה, היא כבר מזמן אחד מסמלי העיר ליסבון, ממש כמו הביג בן של לונדון או מגדל אייפל לפריז.
המעלית עולה לגובה של 45 מטרים. שני תאי נוסעים, כל אחד מהם מכיל 29 איש, מעלים את המבקרים בה, לתצפית אל הנוף המיוחד של רחובות ליסבון.
המעלית הזו היא ייחודית בעיר, שכן היא המעלית היחידה שבנויה בצורה אנכית לחלוטין, בעוד השאר פועלות באלכסון. היא נועדה לחבר בין כיכר קארמו (Carmo), שבאזור שיאדו שעל הגבעה, ובין השכונה התחתית של הבאישה (Baixa).
כיום המעלית משמשת בעיקר תיירים, העומדים בתור ארוך כדי לעלות בה אל נקודת התצפית המרהיבה, הנשקפת מהמפלס העליון. שם היא מתחברת למנזר קָארְמוֹ, אחד המבנים הבולטים בעיר, שקירותיו והקשתות שלו חסרי גג. זהו מנזר שנהרס במהלך רעידת האדמה ומעולם לא נבנה מחדש. בצד אחד שלו נמצאת חצר פנימית שבה תמצאו קפטריה נעימה לקפה ומנוחה וחנות ספרים נחמדה.
#על הקשר המעניין שבין המעלית למגדל אייפל
לא רבים יודעים שהמעלית של סנטה ג'וסטה (Santa Justa) נבנתה בשנת 1902, בהשראת מגדל אייפל שבפריז. את המעלית, מופת של הנדסה בסגנון של סוף המאה ה-19, תכנן אדריכל יליד פורטוגל, שהיה תלמידו של גוסטב אייפל המפורסם. בדומה למגדל אייפל, גם המעלית והתשתית שלה בנויים מברזל, מה שיוצר קשר עיצובי ניכר למגדל הפריזאי המפורסם.
כדי להתאים עצמה לאופי המבנים שמסביבה, המעלית מעוצבת בסגנון ניאו-גותי והיא מעוטרת בקשתות רבות.
ב-5 השנים הראשונות להפעלתה, המעלית פעלה על קיטור. בשנת 1907 היא חוברה למערכת החשמל והוסבה להנעה חשמלית.
ואגב, עבודות הבנייה של המעלית החלו בשנת 1900 ונמשכו כשנתיים, מה שלא מנע מהמלך לחנוך את גשר המעלית כשנה לפני סיומן, בשנת 1901. בטקס רב רושם והדר, בהשתתפות משפחת המלוכה, עיתונאים רבים ומכובדים אינספור, חנכו אז את הפרויקט שטרם הסתיים...
#משימה בלשית
למעלית יש כניסה האחורית שדרכה ניתן להיכנס בחינם ולחסוך 5 יורו. נראה אתכם מגלים היכן היא...
#טיפים
מנקודת התצפית שבראש המעלית אפשר להשקיף על רובע באישה (Baixa), שכונת אלפאמה ונהר הטז'ו הנהדרים.
מבט מקרוב:
https://youtu.be/SiFWcru9twg
ליסבון היא עיר הררית ומכאן גם הכינוי שלה "עיר שבע הגבעות". כדי לפתור את הפרשי הגבהים שבין שכונות העיר, נבנו במהלך השנים בעיר מעליות שונות, שמקילות על ההתניידות ומנגישות את שכונותיה למקומיים ולתיירים הרבים המבקרים בה.
מבין מספר מעליות שמשמשות למעבר בין שכונות העיר ליסבון, המעלית של סַנְטָה ג'וּסְטָה (Santa Justa Lift) היא הפופולרית והמפורסמת ביותר. מעלית "סנטה ג'וסטה", או מעלית סנטה ז'וסטה, כפי שהפורטוגזים מבטאים את שמה, היא כבר מזמן אחד מסמלי העיר ליסבון, ממש כמו הביג בן של לונדון או מגדל אייפל לפריז.
המעלית עולה לגובה של 45 מטרים. שני תאי נוסעים, כל אחד מהם מכיל 29 איש, מעלים את המבקרים בה, לתצפית אל הנוף המיוחד של רחובות ליסבון.
המעלית הזו היא ייחודית בעיר, שכן היא המעלית היחידה שבנויה בצורה אנכית לחלוטין, בעוד השאר פועלות באלכסון. היא נועדה לחבר בין כיכר קארמו (Carmo), שבאזור שיאדו שעל הגבעה, ובין השכונה התחתית של הבאישה (Baixa).
כיום המעלית משמשת בעיקר תיירים, העומדים בתור ארוך כדי לעלות בה אל נקודת התצפית המרהיבה, הנשקפת מהמפלס העליון. שם היא מתחברת למנזר קָארְמוֹ, אחד המבנים הבולטים בעיר, שקירותיו והקשתות שלו חסרי גג. זהו מנזר שנהרס במהלך רעידת האדמה ומעולם לא נבנה מחדש. בצד אחד שלו נמצאת חצר פנימית שבה תמצאו קפטריה נעימה לקפה ומנוחה וחנות ספרים נחמדה.
#על הקשר המעניין שבין המעלית למגדל אייפל
לא רבים יודעים שהמעלית של סנטה ג'וסטה (Santa Justa) נבנתה בשנת 1902, בהשראת מגדל אייפל שבפריז. את המעלית, מופת של הנדסה בסגנון של סוף המאה ה-19, תכנן אדריכל יליד פורטוגל, שהיה תלמידו של גוסטב אייפל המפורסם. בדומה למגדל אייפל, גם המעלית והתשתית שלה בנויים מברזל, מה שיוצר קשר עיצובי ניכר למגדל הפריזאי המפורסם.
כדי להתאים עצמה לאופי המבנים שמסביבה, המעלית מעוצבת בסגנון ניאו-גותי והיא מעוטרת בקשתות רבות.
ב-5 השנים הראשונות להפעלתה, המעלית פעלה על קיטור. בשנת 1907 היא חוברה למערכת החשמל והוסבה להנעה חשמלית.
ואגב, עבודות הבנייה של המעלית החלו בשנת 1900 ונמשכו כשנתיים, מה שלא מנע מהמלך לחנוך את גשר המעלית כשנה לפני סיומן, בשנת 1901. בטקס רב רושם והדר, בהשתתפות משפחת המלוכה, עיתונאים רבים ומכובדים אינספור, חנכו אז את הפרויקט שטרם הסתיים...
#משימה בלשית
למעלית יש כניסה האחורית שדרכה ניתן להיכנס בחינם ולחסוך 5 יורו. נראה אתכם מגלים היכן היא...
#טיפים
מנקודת התצפית שבראש המעלית אפשר להשקיף על רובע באישה (Baixa), שכונת אלפאמה ונהר הטז'ו הנהדרים.
מבט מקרוב:
https://youtu.be/SiFWcru9twg