שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
גלריית האקדמיה
פסל דוד

#על מקדש האמנות של מיכלאנג'לו ופסל דוד המפורסם
גלריית האקדמיה (Galleria dell'Accademia) בפירנצה ידועה בעולם בעיקר בזכות פסל "דוד" של מיכלאנג'לו המוצג בה לצד פסליו הבלתי גמורים.
מיכלאנג'לו היה מתלמידי האקדמיה הזו ונחשב כיום לאחד מגדולי אמנות הרנסאנס, בעיקר בתחום הפיסול.
#מה תראו ותעשו כאן?
בכניסה לגלריית האקדמיה של פירנצה (Accademia di Belle Arti Firenze), שהיא אקדמיה לאמנות בעיר, מוכנים תיירים להמתין שעות בתור שלא נגמר, רק כדי להיכנס לראות את "דויד" - פסלו המקורי של מיכלאנג'לו, שהועבר לכאן מכיכר סינגורה (Piazza Della Signoria).
אבל במוזיאון הנפלא הזה יש לא מעט אוצרות אמנות נוספים מהמאות ה-13 עד ה-19. ביניהן בולטות יצירות מופת ועבודות של של גדולי הרנסנאס האיטלקי, כולל פסלי העבדים משני צידי הדרך אל פסל דוד, הם פסליו הבלתי גמורים של מיכלאנג'לו, המלמדים רבות על שיטות העבודה שלו, לצד עבודות של האמן בוטיצ'לי.
לצד כל אלו יש כאן גם ציורים מתקופות שונות, כמו האוסף הגדול של ציורי האמנים בני פירנצה, בעיקר מהמאה ה-14 עד ה-17 ופסלים של אמנים נוספים.
#על פסל "דוד" הנודע
אין הרבה מקבילים להתרגשות מהעמידה אל מול פסלו של דוד, הניצב למולכם במלא הדרו. קחו את הזמן להתבונן בפרטים הקטנים של הפסל ולהעריך את הדיוק ורמת הירידה לפרטים של מיכלאנג'לו, עד לוורידים ואפילו הנימים של הדמות המפוסלת.
האגדה מספרת שלפני שהוא התחיל לפסל אותו, ישב הפסל המפורסם מיכלאנג'לו במשך חודשים וחשב. הפטרון שמימן אותו חשב שהוא מתבטל על חשבונו. כששאל אותו למעשיו ענה לו מיכלאנג'לו בפשטות "אני עובד"...
ואכן, על הפסל שנקרא "דוד" הוא עבד בשנים 1501-1504. כשסיים לפסל אותו, הפסל נתפס מיד כיצירת אמנות מושלמת ופרסם את מיכלאנג'לו כאמן ידוע בכל העולם. הוא פוסל בתחילת המאה ה-16, בתקופת הרנסאנס ומציג את דמותו של דוד הצעיר, לימים הוא יהיה למלך ישראל, כשהוא אוחז בידו קלע, כיוצא לקראת גוליית הפלישתי.
"דוד", רב העוצמה והתפארת, נוצר כסמל לעצמאותה של פירנצה, העיר האיטלקית הנודעת, בזמן ששלט בה בית מדיצ'י. "דוד" היה לאחד מהפסלים הידועים בעולם ובמיוחד לאחת היצירות החשובות של תקופת הרנסאנס. עד שנת 1873, בה הועבר לגלריה שכאן, הוא עמד בכיכר של פיאצה דלה סיניוריה (Piazza della Signoria).
המעניין הוא, שעל אף מושלמותו של "דוד", מיכלאנג'לו יצר את הפסל הנודע בפרופורציות שאינן מדויקות בכוונה. הוא פיסל את הראש והכתפיים, כשהם גדולים יותר ביחס לשאר חלקי הגוף. הסיבה: בגאונות ששמורה לענקים מיכלאנג'לו רצה שמי שיעמוד אל מול הפסל הגבוה, יראה את חלקו העליון, הרחוק מעיני הצופה, בגודל דומה לזה של החלק הקרוב אליו, חלק הגוף התחתון.
הפסל, שניצב עתה בגלריית האקדמיה עבר כמה וכמה מקומות לפני שהגיע לכאן. האגדה מספרת שהאמן חצב אותו מגוש שיש באורך 4 מטר, כשלפניו ניסו לפסל בו ונכשלו כמה אמנים אחרים.
#תולדות המקום
הגלריה נוסדה במקור בשנת 1561 על ידי על ידי פטרון האמנויות של פירנצה, קוזימו הראשון לבית מדיצ'י (Cosimo I de' Medici), ביחד עם שניים מהאמנים החשובים שבעיר, אחד מהם הוא ג'ורג'יו ואזארי (Giorgio Vasari).
בראשית דרכו פעל המקום כמנזר. ב-1784 הוסב החלל לאקדמיה לאמנות והפך למקום שבו אוחדו מספר בתי ספר לאמנות שפעלו עד אז בעיר. מכאן יופעל המקום כחלוץ בתי הספר לאמנות ולרישום בסגנון הרנסאנס, מה שיהפוך אותו למוביל מסוגו בכל אירופה.
עם הזמן הועבר לכאן פסל דוד, שעד אז היה בכיכר הסניורה. זאת בכדי לשמר אותו וליצור כאן מוזיאון מיכלאנג'לו, לרגל 400 שנה להולדתו של האמן הדגול.
כיום הגלריה נחשבת למוזיאון האומנות השני במספר המבקרים באיטליה, אחרי גלריית אופיצי, הגדולה ממנו.
#טיפים
הכניסה היא בחינם ביום א' הראשון של כל חודש. העומס גדול באותו יום אז הגיעו מוקדם!
תרמילאים וקצרי תקציב ייהנו במקומו מההעתקים המרהיבים של פסל דוד ופסל החטיפה של הנשים הסביניות שמוצגים ב"לוג'ה דה לאנזי" החינמי שבכיכר הסיניוריה.
הכניסה חינם כאן גם לבעלי מוגבלויות + מלווה אחד. יש להציג מסמכים המאשרים על כך ועדיין כדאי להזמין כרטיסים מראש.
הגלריה מרוחקת ממרכז העיר. הגיעו אליה וממנה באוטובוס. יש תחנה סמוכה.
מומלץ להגיע למוזיאון על הבוקר, כבר בפתיחה וכשלא עמוס מדי.
הזמינו כרטיסים מראש. תורים ארוכים של מבקרים משתרכים כאן.
למעוניינים ללמוד על אמנות הרנסאנס יש הדרכה מסודרת.
ביקור בקיץ הלוהט כדאי שיהיה בשעות הצהריים הלוהטות כשבגלריה נעים. הביקור כאן גם מעולה לימים גשומים.
מבט מקרוב:
https://youtu.be/MBzBX62_0xo
ביקור במקום:
https://youtu.be/qvxztycdFkE
תמונות:
https://youtu.be/n5To77x3D8c
הדרכה:
https://youtu.be/ROj7kbLsOe4
גלריית האקדמיה (Galleria dell'Accademia) בפירנצה ידועה בעולם בעיקר בזכות פסל "דוד" של מיכלאנג'לו המוצג בה לצד פסליו הבלתי גמורים.
מיכלאנג'לו היה מתלמידי האקדמיה הזו ונחשב כיום לאחד מגדולי אמנות הרנסאנס, בעיקר בתחום הפיסול.
#מה תראו ותעשו כאן?
בכניסה לגלריית האקדמיה של פירנצה (Accademia di Belle Arti Firenze), שהיא אקדמיה לאמנות בעיר, מוכנים תיירים להמתין שעות בתור שלא נגמר, רק כדי להיכנס לראות את "דויד" - פסלו המקורי של מיכלאנג'לו, שהועבר לכאן מכיכר סינגורה (Piazza Della Signoria).
אבל במוזיאון הנפלא הזה יש לא מעט אוצרות אמנות נוספים מהמאות ה-13 עד ה-19. ביניהן בולטות יצירות מופת ועבודות של של גדולי הרנסנאס האיטלקי, כולל פסלי העבדים משני צידי הדרך אל פסל דוד, הם פסליו הבלתי גמורים של מיכלאנג'לו, המלמדים רבות על שיטות העבודה שלו, לצד עבודות של האמן בוטיצ'לי.
לצד כל אלו יש כאן גם ציורים מתקופות שונות, כמו האוסף הגדול של ציורי האמנים בני פירנצה, בעיקר מהמאה ה-14 עד ה-17 ופסלים של אמנים נוספים.
#על פסל "דוד" הנודע
אין הרבה מקבילים להתרגשות מהעמידה אל מול פסלו של דוד, הניצב למולכם במלא הדרו. קחו את הזמן להתבונן בפרטים הקטנים של הפסל ולהעריך את הדיוק ורמת הירידה לפרטים של מיכלאנג'לו, עד לוורידים ואפילו הנימים של הדמות המפוסלת.
האגדה מספרת שלפני שהוא התחיל לפסל אותו, ישב הפסל המפורסם מיכלאנג'לו במשך חודשים וחשב. הפטרון שמימן אותו חשב שהוא מתבטל על חשבונו. כששאל אותו למעשיו ענה לו מיכלאנג'לו בפשטות "אני עובד"...
ואכן, על הפסל שנקרא "דוד" הוא עבד בשנים 1501-1504. כשסיים לפסל אותו, הפסל נתפס מיד כיצירת אמנות מושלמת ופרסם את מיכלאנג'לו כאמן ידוע בכל העולם. הוא פוסל בתחילת המאה ה-16, בתקופת הרנסאנס ומציג את דמותו של דוד הצעיר, לימים הוא יהיה למלך ישראל, כשהוא אוחז בידו קלע, כיוצא לקראת גוליית הפלישתי.
"דוד", רב העוצמה והתפארת, נוצר כסמל לעצמאותה של פירנצה, העיר האיטלקית הנודעת, בזמן ששלט בה בית מדיצ'י. "דוד" היה לאחד מהפסלים הידועים בעולם ובמיוחד לאחת היצירות החשובות של תקופת הרנסאנס. עד שנת 1873, בה הועבר לגלריה שכאן, הוא עמד בכיכר של פיאצה דלה סיניוריה (Piazza della Signoria).
המעניין הוא, שעל אף מושלמותו של "דוד", מיכלאנג'לו יצר את הפסל הנודע בפרופורציות שאינן מדויקות בכוונה. הוא פיסל את הראש והכתפיים, כשהם גדולים יותר ביחס לשאר חלקי הגוף. הסיבה: בגאונות ששמורה לענקים מיכלאנג'לו רצה שמי שיעמוד אל מול הפסל הגבוה, יראה את חלקו העליון, הרחוק מעיני הצופה, בגודל דומה לזה של החלק הקרוב אליו, חלק הגוף התחתון.
הפסל, שניצב עתה בגלריית האקדמיה עבר כמה וכמה מקומות לפני שהגיע לכאן. האגדה מספרת שהאמן חצב אותו מגוש שיש באורך 4 מטר, כשלפניו ניסו לפסל בו ונכשלו כמה אמנים אחרים.
#תולדות המקום
הגלריה נוסדה במקור בשנת 1561 על ידי על ידי פטרון האמנויות של פירנצה, קוזימו הראשון לבית מדיצ'י (Cosimo I de' Medici), ביחד עם שניים מהאמנים החשובים שבעיר, אחד מהם הוא ג'ורג'יו ואזארי (Giorgio Vasari).
בראשית דרכו פעל המקום כמנזר. ב-1784 הוסב החלל לאקדמיה לאמנות והפך למקום שבו אוחדו מספר בתי ספר לאמנות שפעלו עד אז בעיר. מכאן יופעל המקום כחלוץ בתי הספר לאמנות ולרישום בסגנון הרנסאנס, מה שיהפוך אותו למוביל מסוגו בכל אירופה.
עם הזמן הועבר לכאן פסל דוד, שעד אז היה בכיכר הסניורה. זאת בכדי לשמר אותו וליצור כאן מוזיאון מיכלאנג'לו, לרגל 400 שנה להולדתו של האמן הדגול.
כיום הגלריה נחשבת למוזיאון האומנות השני במספר המבקרים באיטליה, אחרי גלריית אופיצי, הגדולה ממנו.
#טיפים
הכניסה היא בחינם ביום א' הראשון של כל חודש. העומס גדול באותו יום אז הגיעו מוקדם!
תרמילאים וקצרי תקציב ייהנו במקומו מההעתקים המרהיבים של פסל דוד ופסל החטיפה של הנשים הסביניות שמוצגים ב"לוג'ה דה לאנזי" החינמי שבכיכר הסיניוריה.
הכניסה חינם כאן גם לבעלי מוגבלויות + מלווה אחד. יש להציג מסמכים המאשרים על כך ועדיין כדאי להזמין כרטיסים מראש.
הגלריה מרוחקת ממרכז העיר. הגיעו אליה וממנה באוטובוס. יש תחנה סמוכה.
מומלץ להגיע למוזיאון על הבוקר, כבר בפתיחה וכשלא עמוס מדי.
הזמינו כרטיסים מראש. תורים ארוכים של מבקרים משתרכים כאן.
למעוניינים ללמוד על אמנות הרנסאנס יש הדרכה מסודרת.
ביקור בקיץ הלוהט כדאי שיהיה בשעות הצהריים הלוהטות כשבגלריה נעים. הביקור כאן גם מעולה לימים גשומים.
מבט מקרוב:
https://youtu.be/MBzBX62_0xo
ביקור במקום:
https://youtu.be/qvxztycdFkE
תמונות:
https://youtu.be/n5To77x3D8c
הדרכה:
https://youtu.be/ROj7kbLsOe4
