» «
גשר השלום
גשר השלום
#על הגשר המודרני שמעל נהר הקוּרה

גשר השלום (Bridge Of Peace), בגאורגית "משבידוביס חידי", הוא גשר סופר מודרניסטי ומקורה, מונומנט חדש יחסית ומרשים במיוחד, שהפך מאז בנייתו לאחד מסמלי העיר טביליסי.

עם 150 מטר של זכוכית ופלדה, "משבידוביס חידי" מחבר בין העיר העתיקה של טביליסי לחלק החדש והמודרני של העיר. הוא תוכנן בידי אדריכל איטלקי בשם מיקלה דה לוקי.

גשר הפלדה עוטה זכוכית ירוקה מה שהוליד את הכינוי הנוסף שלו "הגשר הירוק". הוא עובר מעל נהר הקורה (Kura), או בשמו המסורתי נהר המטקוארי. הנהר הזה מחלק את העיר טביליסי לשניים. במקורותיו הוא נובע מהרי הקווקז, כשהמים בו מקורם בשלגים שמצטברים על ההרים ונמסים.

הקמתו של הגשר, שנחנך ב-2010, היתה שנויה במחלוקת ועוררה דיון ציבורי רחב. רבים מתושבי העיר התנגדו למראה החדשני אוונגרדי שלו ומחו על מה שנתפס בעיניהם כחוסר ההתאמה שלו לעיר המסורתית של אז. מול מי שתמכו בהתחדשות העיר ובתרומת הגשר לתהליך המודרניזציה שלה, נפנפו המתנגדים בטענה שהוא סוג של חייזר צבעוני בתוך השטיח החום-אפרפר ופוגע בייחוד של העיר. אך לא רק העבר מול העתיד עמדו כאן למבחן. הוויכוח הגדול היה גם אסתטי ונוהל בין מי שראו ב"משבידוביס חידי" מונומנט המכער את פני העיר, לאלו שראו אותו כהישג אדריכלי מדהים ומרהיב עין שיוסיף לעיר ולאטרקטיביות שלה בעולם.


#טיפים
אל הגשר אפשר ללכת רגלית מכיכר החירות.

בסמוך לגשר נמצא רחוב ארקלה מאורבס קוצ'ה בו שלל בתי קפה וגלריות מעניינות.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/SoYkarxxAzE


ביקור במקום:

https://youtu.be/MnHklwIbKdE


בלוגרים:

https://youtu.be/GzzzBSZxyt8


בלילה:

https://youtu.be/UGInmmVYghU
גשר הריאלטו
גשר הריאלטו
#על הגשר שהיה מוקד המסחר של ונציה העתיקה


גשר הריאלטו (Ponte di Rialto) הוא ללא ספק אחד האתרים התיירותיים הפופולאריים והמוכרים ביותר של ונציה. בעבר הוא היה הגשר היחיד מעל ה"גרנד קנאל", התעלה הגדולה והמרכזית של העיר ובימינו הוא סוג של סמל אייקוני לעיר. אם גשר הריאלטו הראשון נבנה מעץ, בשנת 1170, הגשר הנוכחי בנוי אבן והוא נבנה בסוף המאה ה-16.

אז התפתח עליו ובסביבתו מרכז המסחר העיקרי של ונציה. כאן סחרו אז בכל הסחורות שהובאו לוונציה מכל רחבי האימפריה שלה. הביאו אז לכאן סחורות אקזוטיות מארצות רחוקות. מסחורות כמו תה וקפה ועד לבדי משי ותבלינים - הכל הגיע מרחוק והעשיר את המטבח הוונציאני של פעם.

היום פעילים לא רחוק מהגשר שוק הירקות ושוק הדגים של העיר, שני השווקים הפתוחים של ונציה, בעוד גשר ריאלטו עצמו הוא מהאתרים התיירותיים ביותר של ונציה. במרכזו יש היום חנויות יוקרה שמוכרות סחורה שאינה שווה לכל נפש - תכשיטי יוקרה, יהלומים ואבני חן, כמו גם מזכרות וכלי זכוכית מ"אי הזכוכית", הוא האי מוראנו הסמוך.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/61f5eRQ4AqM


ובסביבות הגשר:

https://youtu.be/EOr4PhwL51Q


כך היו החיים בגשר ובאזור בעבר:

https://youtu.be/oxvHg-Pthog
גשר הנשרים
גשר הנשרים
#על הגשר עם הנשרים המצטלמים

"גשר הנשרים" (Eagles Bridge) בסופיה הוא גשר לא גדול, העובר מעל נהר הוולדיאסקה המקומי.

מי שתכנן אותו היה אותו אדריכל שתכנן גם את גשר האריות והעיקרון אכן זהה. הגשרים כמעט זהים אבל כאן החליפו פסלי הברונזה של הנשרים את אלו של האריות.

אין לגשר הנשרים חשיבות היסטורית מעבר למראהו ולעובדה שכמו האריות של הגשר השני, גם כאן מצטלמים רבים מהתיירים עם אחד מהנשרים הגדולים ברקע.


ביקור במקום:

https://youtu.be/wXrs9G_OLp8

הגשר וסביבתו מהאוויר:

https://youtu.be/2rHPFagvcp8


הפגנות צעירים מתקיימות לידו לא פעם:

https://youtu.be/zFU6wtKd5dY
גשר האריות
גשר האריות
#על הגשר הצנוע עם האריות הלאומיים

"גשר האריות" (Lavov most) בסופיה הוא גשר יפה וקטן, העובר מעל נהר ולדיאסקה.

גשר האריות נקרא כך על שום ארבעת האריות עשויי הברונזה הממוקמים בארבע פינותיו של הגשר.

הבחירה בפסלי האריות שעל הגשר, כמו גם שמו של הגשר עצמו, באו כמובן מהאריה, שהוא הסמל הלאומי של בולגריה.


ביקור במקום:

https://youtu.be/5e1byGIAPvE


בלילה:

https://youtu.be/iLSsI0_4PvQ


הדרכה על האריות הרבים בעיר סופיה:

https://youtu.be/QH_c-k0Fng4

גשרים

גשר פורת'
גשר פורת'
#על הפלא ההנדסי הסקוטי הגדול

בשנת 1890 נחנך גשר פורת' (Forth Rail Bridge), בלשון הים של פורת' שבמזרח סקוטלנד. זהו גשר רכבת באורך של 541 מטרים, הנמצא 14 קילומטרים ממערב לעיר אדינבורו.

מהגשר ניתן להתפעל כשעומדים מולו וצופים בממדיו העצומים ובמראהו המרשים והאייקוני. יש מי שבוחרים להתפעל מהעיצוב שלו באמצעות שיט בסירה המשייטת ממש מתחתיו.

עד היום הוא גשר הזיזים הארוך ביותר בעולם ולמרות גילו המתקדם הוא עדיין יציב ואיתן מתמיד.


#תולדות הגשר
גשר פורת' הוקם מעל שפך הנהר פירת' אל הים הצפוני, שבחלקה הדרום מזרחי של סקוטלנד. הוא נפתח לתנועת רכבות בשנת 1890 ונחשב למבנה הפלדה המשמעותי הראשון שנבנה בעולם.

בתור גשר הפלדה הראשון שהוקם עם מִפתח רחב, הוא בנוי משתי זרועות ראשיות של חצי קילומטר ובבנייתו הושקעו יותר מ-50 אלף טון פלדה.

את הגשר כאן תכנן במקור אדריכל אחר. אך קריסת גשר אחר שתכנן אוו אדריכל הביאה לביטול הפרויקט שלו. בהמשך קיבל את תכנון הגשר צמד אדריכלים חדש ובסופו של דבר הם שתכננו את הגשר.

כנראה שהבחירה הייתה מצוינת, מכיוון שאדריכלות הגשר המודרנית נראית גם היום נהדר והתכנון מודרני ויעיל, כאילו נעשה בעשורים האחרונים.

מנגד, עצוב לספר שכמו פרויקטים דומים שנעשו במאה ה-19, לא פחות מ-57 פועלים קיפחו את חייהם במהלך בניית הגשר.

בימינו הגשר האייקוני כבר איבד מזמן את שיאי האורך והגובה שהיו לו בעת שהוקם, אך הוא עדיין נחשב לפלא הנדסי מופלא ומרהיב עין.


#טיפים
נסו למצוא הזדמנות לצפות אל הגשר המרהיב גם בלילה, עם האורות והאווירה השונה כל כך מזו של שעות היום.


מבט מהאוויר:

https://youtu.be/Tk45pTzbKrQ


הנה סיפורו של גשר פורת':

https://youtu.be/jxWDTga2Fts


ההסבר על גאונות הבנייה של הגשר האדום:

http://youtu.be/xKVnaiGrIk8


גשר פורת' בערפל:

https://youtu.be/ZYQxrybpk9A


ההצעה המקורית לבנות אותו:

https://youtu.be/SuukiVsTaCE


שיט מתחתיו:

https://youtu.be/WX1Eno5mbPY


מבעד לערפל האופייני לאזור:

http://youtu.be/ZR3Edb6yhek
גשר טרוזנה
גשר טרוזנה
#על מפלי גן העדן של טורזנה

גשר טרוזנה (Trozena Bridge), המוביל אל הכפר הנטוש טרוזנה, הוא גשר בריטי נחמד העשוי מתכת, שנמצא בשימוש עד היום.

הגשר מסוג גשר ביילי הוא גבוה יחסית ועובר מעל קניון עמוק שחורץ את הקרקע בין שני צוקים.

לאחר ימים של גשם, ניתן לראות ממנו את המים השוצפים מהמפלים המקומיים שנקראים "מפלי גן העדן" (Paradise Waterfalls).


מבט מקרוב:

https://youtu.be/aupR62zuYfw


מהאוויר:

https://youtu.be/LuTETe-HkWY


הגשר הבריטי, גשר ביילי ממתכת, שמוביל אליו:
גשר שער הזהב
גשר שער הזהב
#על הגשר האייקוני והמצולם ביותר בעולם

גשר שער הזהב (The Golden Gate Bridge), או פשוט גשר הזהב, הוא גשר תלוי ומרהיב, באורך של כמעט 2 קילומטרים. כל מי שמבקר בסן פרנסיסקו חייב לחצות אותו, בין אם ברכב ובין אם ברגל, ולהתפעל מגשר הזהב ש”יפה כמו בסרט”.

הגולדן גייט ברידג', שאורכו 1,970 מטרים, נחנך בסן פרנסיסקו בשנת 1937 ובזמנו נחשב לאחד ההישגים הגדולים שבנה האדם. הוא כנראה הגשר המצולם ביותר בעולם, תועד בסרטים רבים ונחשב גם לסמלה המרכזי של סן פרנסיסקו.

אגב, ההתנגדות לגשר לפני בנייתו הייתה רבה ומהנדסים רבים הטילו ספק בעמידותו של גשר ישר מעל המים הלא שקטים של האוקיינוס השקט. הם חששו מהעומק הרב של המפרץ ומהרוחות החזקות, שמגיעות כאן לא פעם למהירות של 100 קמ"ש.

תושבים רבים גם התנגדו אז לגשר בחשש שיהרוס את הנוף. אבל יזם הגשר, מהנדס יהודי בשם שטראוס, האמין שקום יקום הגשר והקים את מה שיהפוך לשער הכניסה המרהיב לסן פרנסיסקו היפהפייה.

הגשר מחבר בין סן פרנסיסקו לבין מחוז מרין. בניגוד למה שרבים חושבים, הוא לא קרוי על שם צבעו הכתום והבולט. מקור שמו הוא "מיצר גולדן גייט" שמעליו הוא בנוי, מיצר שמחבר בין האוקיינוס השקט לבין מפרץ סן פרנסיסקו.

הליכה על גשר הגולדן גייט היא אחת מחוויות החובה, שאסור להחמיץ בעיר. גובהו 230 מטר מעל פני הים, מה שיקנה לכם תצפית נהדרת על הנוף כולו.

אגב, בניגוד למה שהיינו עשויים לחשוב, צבעו של הגשר אינו זהוב, אלא כתום, נוטה לאדמדם, גוון שגם משתלב בסביבה וגם מונע חלודה.


#לתצפית על הגשר
תצפית אל הגולדן גייט ברידג' מציעה גם נוף נהדר של המפרץ. נקודת תצפית נהדרת נמצאת ברציף הטורפדו (Torpedo Wharf). בימים ללא עננים וערפל תוכלו להגיע גם לנקודת תצפית נהדרת אל הגשר ששמה Eagle point והיא נמצאת בגן הלאומי. תקבלו בה גם זווית שונה מהמוכרת על הגשר וגם טיול נחמד בחיק הטבע. עוד שתי נקודות צילום טובות הן ממגרשי החנייה שבשני צידי הגשר.

תוכלו גם להגיע ולצפות בגשר מעיירת האמנים היפה סוסליטו (Sausalito), הסמוכה לקצהו הצפוני של גשר שער הזהב. זה ביקור שמומלץ במיוחד בשעות בין הערביים.


#טיפים
בניגוד לנסיעה על הגשר שהיא בתשלום, ההליכה בו והתצפית ממנו בחינם.

על הגשר מסלולים רחבים המיועדים להליכה ולדיווש באופניים.

בחשיכה ועד 5:00 בבוקר, הגשר סגור להולכי רגל.

להולכי רגל רק צידו המזרחי של הגשר פתוח. תוכלו להשקיף ממנו על האי אלקטרז ועל מפרץ סן פרנסיסקו. לכו ברגל חצי דרך וחזרו בחזרה אחרי התצפית, או שתמשיכו עד הסוף ותחזרו באוטובוס.

הנוסעים במכונית על הגשר יוכלו להתרשם ממנו על ידי עצירה באחת מנקודות התצפית שלאורכו.

יש שייט קצר ונחמד שאפשר לקחת מהנמל ועובר מתחת לגשר.


מבט מהאוויר:

http://youtu.be/Ce4uESM1thQ


הדרכה:

http://youtu.be/qhwAzaLCJT0


סקירה:

http://youtu.be/m8DXQ-nuzxA


הרשת שעשו לפועלים, במקום שיפלו אל הים וימותו. לאלה שנפלו אל הרשת הצמידו אז את הכינוי "מועדון חצי-הדרך אל הגיהנום":

http://youtu.be/KLRCZAXfEa4
גשר גלי הנדרסון
גשר גלי הנדרסון
#על הגשר המעוצב של סינגפור

כמו נחש המתפתל מעל מכשול, גשר גלי הנדרסון (Henderson Waves) הוא גשר מרהיב ובלתי נשכח, העובר בין שני פארקים בסינגפור. הוא מחבר בין פארק הר פבר (Mount Faber Park) לפארק טלוק בלנגה (Telok Blangah Hill Park), הנמצאים ברצועת הפארקים הדרומית של סינגפור.

הגשר הוא גשר הולכי הרגל הגבוה ביותר בסינגפור. בשיא גובהו הוא מגיע ל-36 מטרים ובאורכו למעל רבע קילומטר. את צורתו הייחודית הוא חייב ל-7 קורות פלדה מעוקלות, שבזכותן נשמרת גם יציבותו.

יש בגשר הזה מעיצוב בלתי נשכח, פונקציונליות מרבית והנדסה מעולה, אבל גם חשיבה על בני האדם המשתמשים בו ועל השימוש האנושי הרצוי להם. כי מעבר להנדסה המעולה שלו, הגשר הוא גם חכם בחוויית השימוש האנושית שלו.

הוא עשוי קורות עץ, המעניקות לו מראה חמים, המזכיר גל מתפתל. קורות העץ הללו גם שומרות על העוברים עליו מקרני השמש הלוהטות בקיץ. גומחות וספסלי מנוחה ממוקמים לכל אורכו ומאפשרים מנוחה למבוגרים העוברים מעליו, או למי שמעוניינים לצפות בו ובנוף שמסביב.

מראהו של גשר גלי הנדרסון הוא יפה גם בלילה במיוחד, כשמאות נורות לד מאירות בו ומעניקות לו את המראה הבלתי נשכח, שבזכותו הוא זכה לשם עולמי כאחד הגשרים היפים בתבל.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/XmMg8Iv8WWA


מהאוויר:

https://youtu.be/FnSxGeNGW7c


ביקור במקום:

https://youtu.be/mtmh849mEz4


בלוגרים:

https://youtu.be/eZWLAB9TcWw


גשר סקאליגרו
גשר קַסְטֶלוֵוקְיוֹ
#על הגשר שנבנה כנתיב בריחה לשליט

גשר קַסְטֶלוֵוקְיוֹ (Castelvecchio Bridge), הידוע גם כפונטה סקאליג’רו (Ponte Scaligero), או גשר סקאליג’רו, מחבר בין מבצר קַסְטֶלוֵוקְיוֹ והגדה השמאלית של נהר האדיג’ה. הוא נמצא מאחורי המבצר, בסמוך לארנה של ורונה ולכיכר ברה.

את הגשר בנה בימי הביניים שליט העיר קנגראנדה השני דלה סקאלה, ממשפחת סקאליג’רו. בבניית הגשר הוא הכין לעצמו דרך מילוט מהמבצר, למקרה של מצור או התבצרות אבודה למול אויב על השער.

משך שנים רבות, מאז ימי הביניים, שרד הגשר רעידות אדמה ובלאי מתמשך, אבל הגשר, שהצליח לשרוד את כל פגעי הטבע, לא שרד את הוונדליזם האנושי. במלחמת העולם השנייה פוצצו אותו כוחות הצבא הגרמני, בעת מנוסתם מחיילי בנות הברית התוקפים מדרום. רק אחרי המלחמה שוקם הגשר וחזר לפעול.

מאוד נעים לטייל על הגשר הזה, במיוחד בשעות הערב ולצפות אל נוף הנהר והעיר היפה. לכל אורכו של הגשר תראו דוכנים שבהם מוכרים את עבודותיהם אמני זכוכית, עץ, קרמיקה ומלאכת יד. יש עליו גם מספר דוכני אוכל רחוב ומשקה.



מבט מלמעלה:

https://youtu.be/3cd9xzVuWto
גשר גלאטה
#על הגשר המתרומם הכי גדול בעולם

גשר גלאטה (Galata Bridge) הוא גשר שנבנה ב-1994 מעל הבוספורוס ונחשב לאחת מנקודות התצפית הטובות בעיר. זהו הגשר המתרומם הגדול בעולם.

מגשר גלאטה מתגלית תצפית נפלאה על קו הרקיע של איסטנבול, המרוצף צריחי מסגדים וכנסיות. זהו נוף עירוני מסעיר, של אחת הערים העתיקות והמרשימות בעולם וללא ספק אחת ההיסטוריות ומעוררות ההשראה שבהן. אם בעבר גבו שלטונות העיר מהתושבים מס חצייה, כיום תוכלו לצפות מכאן בנוף ללא תשלום.

הגשר הנוכחי אינו הראשון שנבנה כאן. תכניות לגשר על הבוספורוס נעשו בעיר כבר במאה ה-15. גם לאונרדו דה וינצ'י היה בעניין ומיכלאנג'לו אף הוא הוזמן לתכנן גשר כזה, אך דחה את הבקשה.

הגשר הראשון נבנה כאן לבסוף, רק באמצע המאה ה-19. במקום שבו הוא ניצב נבנו מאז גשרים שונים בשם זה, שגישרו כולם בין העיר העתיקה של איסטנבול לבין השכונות החדשות יותר שבצד השני. 5 פעמים נבנו הגשרים כאן, עד לגשר הנוכחי, זה של ימינו.


ביקור במקום:

https://youtu.be/d2d04CE948Q
גשר הבוספורוס
#על הגשר שמחבר בין אסיה לאירופה

גשר הבוספורוס (Bosphorus Bridge) הוא גשר באיסטנבול, המקשר בין החלק האסייתי של העיר לבין חלקה האירופאי. חציית הגשר היא מעל מיצרי הבוספורוס, המיצרים המפרידים כאן בין היבשות.

הגשר עצמו הוא גשר תלוי, שאורכו 1,510 מטרים ורוחבו 39 מטרים. למרות שחלמו לבנות אותו עוד מאז המאה ה-5 לפני הספירה, הוא הוקם רק בשנת 1973, כשעלות בנייתו הייתה כ-200 מיליון דולר.

הגשר הזה מרהיב ביופיו, הן בנוף הנשקף ממנו והן בחווייה המיוחדת של המעבר דרכו, בין שתי היבשות.


#טיפים
כדי לעבור על הגשר יש לשלם אגרה בצדו האסייתי של הגשר.

בשל מקרי התאבדות רבים ממנו, בלתי אפשרי כיום לחצות את גשר הבוספורוס בהליכה, אלא רק בכלי רכב.


מבט מרחוק:

https://youtu.be/6K3IKI3tiV8
גשר קפילנו, הגשר התלוי
#על הגשר התלוי הארוך בעולם

הגשר התלוי בקפילנו (Capilano Suspension Bridge) הוא גשר חבלים שנמצא בצפון ונקובר בקנדה ומחבר את שתי הגדות של נהר קפילאנו הגועש מתחתיו.

לגשר הארוך מאוד, כמעט 140 מטרים אורכו, רצפת עץ חזקה במיוחד, המתוחה על שני כבלי המתכת שיוצרים אותו, מאפשרת מעבר בגובה של 70 מטרים, מעל ערוץ נחל קפילנו שמתחתיו ובין שני צידי הקניון.

בזכות הגשר הזה, הגשר התלוי הכי ארוך בעולם ואחד הגשרים המפורסמים בתבל, יכולים לעבור בו-זמנית מעל התהום, לא פחות מ-1,300 איש!

רוטט ומתנדנד מתחת לרגלי הצועדים בו, הגשר הזה קצת מפחיד בהתחלה, אבל מכניס הרבה הומור וחיוך לצעידה עליו, לפחות למרבית הילדים והמבוגרים הצעירים בנפשם. בכל מקרה, המעבר על הגשר הוא חוויה נחמדה מאוד למי שאוזרים אומץ לצעוד מעל התהום שמתחת לגשר המתנדנד הזה. הבונוס, שמתגלה תוך כדי המעבר מגדה לגדה, מעל ערוץ הנחל, הוא נוף מהפנט של יערות.

לא פעם הגדירו את גשר קאפילנו, בתמימות מסוימת, כ"פלא השמיני של העולם". זה אולי מוגזם, אבל כך או כך, הגשר הזה נחשב לאחת מאטרקציות התיירות הפופולריות בקנדה והרבה מעל חצי מיליון מבקרים מגיעים אליו בכל שנה.

הגשר התלוי נמצא בחלקו הדרומי של פארק קפילנו, שנקרא על שם קיאפלינו, אחד מראשי השבטים האינדיאניים של האזור. במקור, נבנה גשר קפילנו הראשון ב-1889, על ידי מהנדס סקוטי בשם ג'ורג' גרנט, מה שהופך אותו לאטרקציה העתיקה ביותר של ונקובר. אגב, אותו מהנדס בנה אותו בכדי שבעל האדמות שמעבר לנחל יוכל להגיע לאדמותיו. אבל הבנייה של הגשר הנוכחי הייתה רק 67 שנים אחר כך, בשנת 1956.


#מה רואים כאן?
גשר קפילנו נחשב לגשר התלוי הארוך ביותר בעולם, למעבר הולכי רגל. הוא נמתח לאורך כ-137 מטר ועובר מעל ערוץ נהר הקפילנו, הזורם 70 מטרים מתחתיו. הגשר, שמחבר בין חלקת יער אחת לשנייה, אינו היחיד מסוגו, אבל לעומת הגשרים התלויים האחרים הוא הגשר הארוך והמרשים ביותר.

לאחר שעוברים על הגשר, תפגשו מצידו השני שבילי הליכה נהדרים בתוך יער הגשם שבו אתם נמצאים. בהם תוכלו להכיר את עולם החי והצומח ביער הנהדר.

בצד השני של הגשר יש גם תצוגה נחמדה על הגאולוגיה והזואולוגיה של האזור.

בקשו ביציאה מהאתר תעודה עם שמכם, שמעידה על ההליכה שלכם על הגשר התלוי הארוך של קאפילנו.


#טיפים
המעבר על הגשר אינו מומלץ לסובלים מפחד גבהים וסחרחורות.

במעבר עם ילדים קטנים, השגיחו עליהם ותנו להם יד.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/DE9LWq0CZjI
גשר 25 דֶה אָבּריל
#על הגשר שמסמל את סוף הדיקטטורה בפורטוגל

גשר הפלדה המרשים, פּוֹנטֶה וֶוינטי סינקוּ דֶה אָבּריל (Ponte 25 de Abril), או גשר ה-25 באפריל, הוא הגשר המרשים של ליסבון. לרבים הוא מזכיר את גשר הזהב של סן פרנציסקו. אורכו כ-2.25 קילומטרים, גובהו 70 מטרים.

בעיני רבים בפורטוגל מסמל הגשר הזה את סוף הדיקטטורה במדינה, שכן הוא מציין את היום שבו התרחשה "מהפכת הציפורנים", או "מהפכת הפרחים" בפורטוגל. ביום ההוא הגישו אלפי תושבים בליסבון פרחים לחיילים, במקום להילחם בהם להפלת הרודן הנוכחי קייטנו. למרבה הפלא, הצליחה המהפכה המוזרה והדיקטטור הוחלף בדמוקרטיה.

למרבה האירוניה, הגשר הושלם עוד בשנת 1966 ואז הוא נקרא על שמו של הרודן סאלאזאר, מי שהנהיג ראשון את פורטוגל לדיקטטורה. אך לאחר שהדיקטטור הודח, שונה שם הגשר והוחלט לקרוא לו דווקא על שם המועד שבו הופלה הרודנות.

עד היום, מהווה ה-25 באפריל את יום החופש (Freedom Day), יום חג לאומי בפורטוגל. ביום זה מציינים וחוגגים במדינה את חירויות האזרח הבסיסיות והחירויות הפוליטיות שהושגו בזכות המהפכה. חוץ מההפיכה הצבאית של ה-25 באפריל 1974, התקיימו בתאריך זה בשנת 1975, גם הבחירות החופשיות הראשונות בפורטוגל.

ואגב, בגדה הדרומית של הנהר ניתן לראות את פסל "ישו המלך" (Cristo Rei) שגובהו 28 מטרים והוא ניצב על גבי בסיס שגובהו 82 מטרים.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/230wA3iLN80
גשר וַאסְקוֹ דָה גַאמָה
#על הגשר שנקרא על שם מגלה הארצות הנודע

הגשר הגדול והחדש בליסבון, גשר ואסקו דה גאמה (Vasco da Gama Bridge), הוא גשר מיתרים החוצה את נהר הטז'ו ומקשר בין צפון העיר ליסבון לבין אזור אלקושטה בפורטוגל. באורך של 17.2 קילומטרים, הגשר הוא אחד מעשרת הגשרים הארוכים בעולם.

הגשר נקרא על שם מגלה הארצות ואסקו דה גאמה. הוא הושלם ביובל ה-500 לגילוי המעבר הימי שמסביב לכף התקווה הטובה. הגילוי של המעבר, בידי ואסקו דה גאמה, אפשר לראשונה מסע ימי מאירופה להודו וההיפך והפך את פורטוגל לאימפריה עשירה כקורח ומעצמת מסחר עולמית וחזקה.

הנסיעה בגשר, במזג אוויר ערפילי, היא הרפתקה של ממש. בעת הנסיעה אל הלא נודע שבערפל המסתיר את סופו של הגשר. זה דימוי מצוין ליציאה למסע של וסקו דה גאמה, המסע לגילוי הדרך אל הודו, מבלי לדעת מה יעלה בגורלו ובגורל אנשיו.

גשר המיתרים נחנך ב-1998 והיה בכך לגשר הארוך ביותר באירופה. הוא חוצה את נהר הטז'ו ומקשר בין צפון ליסבון לעיירה אלקושטה. רבים מדמים שהוא גשר הנתמך בכבלים, אך למעשה, יש בו 11.5 קילומטרים שמונחים על עמודים ורק 4.8 קילומטרים של גשר מיתרים.

על אף שרבים מהנכנסים אל העיר, מעדיפים את גשר ה-25 באפריל, גשר ואסקו דה גמה הוא גשר מודרני וארוך ממנו. הוא גם זה שמשחרר מעט את פקקי התנועה שנוצרים בגשר הוותיק יותר, בשעות השיא.


#מי היה וַאשְקוּ דָה גַאמָה?
וַאסְקוֹ דָה גַאמָה, או בשמו המדויק וַאשְקוּ דָה גַאמָה (Vasco da Gama), היה מגלה הארצות הפורטוגלי בר המזל. לאחר שמגלה "כף התקווה הטובה" ברתולומיאו דיאש, לא המשיך במסעו הימי עד הודו, בשל התנגדות המלחים והקצינים שלו, הטיל מלך פורטוגל מנואל הראשון את המשימה עליו.

דה גמה היה בן אצולה, ספן מצטיין, מפקד אגדי ונווט ללא מתחרים. משימתו הייתה להגיע להודו דרך הים ולמצוא לפורטוגל נתיב סחר ימי לשם. נתיב סחר למזרח היה נחוץ כדי לעקוף חלקים בנתיבי המסחר שנשלטו בידי אימפריות יריבות, כמו האימפריה העות'מאנית והאימפריה הוונציאנית. המזרח היה מקור התבלינים, שהיו שווים הון במטבחי אירופה. חלק מהתבלינים הללו, כמו הציפורן, אגוז המוסקט והקינמון, פשוט לא גדל באירופה.

נתיבים כאלה יכולים היו להפוך כל ממלכה לאימפריה. המלך הפורטוגלי רצה שימצא לו נתיב ימי, שהוא מהיר וחסכוני הרבה יותר מהסחר היבשתי בשיירות גמלים והכי חשוב - שהוא רק שלו!

ואסקו דה גמה יצא למסעו ב-8 ביולי 1497, עם משלחת של 4 ספינות שעליהם 170 איש. הוא הפליג דרומה, לא בצמוד לחוף כמו שעשו קודמיו, בים הפתוח והאכזרי, אל מול רוחות וזרמים איומים. לאחר שהקיפה המשלחת את "כף התקווה הטובה" היא עצרה במוזמביק, מומבסה ומלינדי - ערי מסחר מרכזיות לאורך חופי אפריקה. משם המשיכה את מסעה עד שהגיעה ב-20 במאי 1498 לחופי הודו ועגנה בעיר הנמל קליקוט. בקליקוט נפגש דה גמה עם השליט המקומי והציע לו מתנות מאת מלך פורטוגל: כובעים, שרשראות, קערות, סוכר, שמן ודבש. אך מתנות אלו לא הרשימו כלל את המלך ההודי. זאת משום שמוצרים אלו היו נחשבים לסחורה פשוטה בשוק ההודי העשיר והססגוני. הוא דחה את מתנות בבוז ושאל אותו מדוע מלך פורטוגל העשירה לא הביא לו במתנה אבני חן או זהב? לאחר מכן אולץ דה גמה לעזוב והמלך אף אילץ אותו לשלם מס שהיה מעין קנס על מתנותיו הדלות.

לאחר תלאות רבות בדרכו הגיע דה גמה בחזרה לפורטוגל, ב-29 באוגוסט 1499, כשהוא עמוס בתבלינים, עם שתיים מהספינות בלבד ושליש מהמלחים שיצאו איתו. הוא מילא את השליחות הזו בהצטיינות, היה לראשון שמצא את הנתיב והגיע ישירות בדרך הים מאירופה להודו ובחזרה. פורטוגל זכתה בנתיב סחר ימי אל המזרח הרחוק, חיזקה את מעמדה כאימפריה ימית מובילה והקפטן דה גאמה היה לאגדה.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/230wA3iLN80
המעלית של סַנְטָה ז'וּסְטָה
#על המעלית שמחברת בין שכונות שונות בליסבון

ליסבון היא עיר הררית ומכאן גם הכינוי שלה "עיר שבע הגבעות". כדי לפתור את הפרשי הגבהים שבין שכונות העיר, נבנו במהלך השנים בעיר מעליות שונות, שמקילות על ההתניידות ומנגישות את שכונותיה למקומיים ולתיירים הרבים המבקרים בה.

מבין מספר מעליות שמשמשות למעבר בין שכונות העיר ליסבון, המעלית של סַנְטָה ג'וּסְטָה (Santa Justa Lift) היא הפופולרית והמפורסמת ביותר. מעלית "סנטה ג'וסטה", או מעלית סנטה ז'וסטה, כפי שהפורטוגזים מבטאים את שמה, היא כבר מזמן אחד מסמלי העיר ליסבון, ממש כמו הביג בן של לונדון או מגדל אייפל לפריז.

המעלית עולה לגובה של 45 מטרים. שני תאי נוסעים, כל אחד מהם מכיל 29 איש, מעלים את המבקרים בה, לתצפית אל הנוף המיוחד של רחובות ליסבון.

המעלית הזו היא ייחודית בעיר, שכן היא המעלית היחידה שבנויה בצורה אנכית לחלוטין, בעוד השאר פועלות באלכסון. היא נועדה לחבר בין כיכר קארמו (Carmo), שבאזור שיאדו שעל הגבעה, ובין השכונה התחתית של הבאישה (Baixa).

כיום המעלית משמשת בעיקר תיירים, העומדים בתור ארוך כדי לעלות בה אל נקודת התצפית המרהיבה, הנשקפת מהמפלס העליון. שם היא מתחברת למנזר קָארְמוֹ, אחד המבנים הבולטים בעיר, שקירותיו והקשתות שלו חסרי גג. זהו מנזר שנהרס במהלך רעידת האדמה ומעולם לא נבנה מחדש. בצד אחד שלו נמצאת חצר פנימית שבה תמצאו קפטריה נעימה לקפה ומנוחה וחנות ספרים נחמדה.


#על הקשר המעניין שבין המעלית למגדל אייפל
לא רבים יודעים שהמעלית של סנטה ג'וסטה (Santa Justa) נבנתה בשנת 1902, בהשראת מגדל אייפל שבפריז. את המעלית, מופת של הנדסה בסגנון של סוף המאה ה-19, תכנן אדריכל יליד פורטוגל, שהיה תלמידו של גוסטב אייפל המפורסם. בדומה למגדל אייפל, גם המעלית והתשתית שלה בנויים מברזל, מה שיוצר קשר עיצובי ניכר למגדל הפריזאי המפורסם.

כדי להתאים עצמה לאופי המבנים שמסביבה, המעלית מעוצבת בסגנון ניאו-גותי והיא מעוטרת בקשתות רבות.

ב-5 השנים הראשונות להפעלתה, המעלית פעלה על קיטור. בשנת 1907 היא חוברה למערכת החשמל והוסבה להנעה חשמלית.

ואגב, עבודות הבנייה של המעלית החלו בשנת 1900 ונמשכו כשנתיים, מה שלא מנע מהמלך לחנוך את גשר המעלית כשנה לפני סיומן, בשנת 1901. בטקס רב רושם והדר, בהשתתפות משפחת המלוכה, עיתונאים רבים ומכובדים אינספור, חנכו אז את הפרויקט שטרם הסתיים...


#משימה בלשית
למעלית יש כניסה האחורית שדרכה ניתן להיכנס בחינם ולחסוך 5 יורו. נראה אתכם מגלים היכן היא...


#טיפים
מנקודת התצפית שבראש המעלית אפשר להשקיף על רובע באישה (Baixa), שכונת אלפאמה ונהר הטז'ו הנהדרים.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/SiFWcru9twg
גשר ניג'ובשי
#על הגשר המצולם ביותר ביפאן


גשר ניג'ובשי (The Nijubashi Bridge) או ה"גשר הכפול" (Double Bridge) שבכניסה לארמון הקיסרי, הוא גשר הכניסה הפוטוגני של ארמון הקיסר בטוקיו. והאמת שלא רק בעיר - זהו אחד המקומות המוכרים והמצולמים ביותר בכל יפאן.

התפאורה הייחודית מהגשר בעל שתי הקשתות מציעה תצפית עוצרת נשימה, על ארמון הקיסר האימפריאלי ולעבר העיר העתיקה.

לציבור מותר לעבור בגשר האבן המפורסם רק פעמײם בשנה - פעם אחת בראש השנה ופעם נוספת ביום הולדתו של הקיסר.

הגשר נמצא במרחק דקה הליכה בלבד מתחנת הרכבת התחתית. לכו ממנה לאורך התעלה של הארמון והגיעו עד אל מול הגשר ושער הארמון.


#טיפים
ליד גשר ניג'ובאשי תוכלו לצפות בשומרי הארמון המתחלפים פעם בשעה וניצבים לאחר מכן בשערי הארמון.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/V1dgqRAEuBo


הוא יפה להפליא:

https://youtu.be/6Dsim6Hm4-Y


ותיירים מרבים להצטלם לידו:

https://youtu.be/TqwYta0Pz2M
גשר האקדמיה
#על הגשר השוקק שמעל התעלה הגדולה של ונציה

גשר האקדמיה (Ponte dell'Accademia) עשוי העץ, הוא אחד הגשרים הסואנים שבעיר ונציה ומהפעילים שבה. במיוחד הוא פעיל במהלך הקיץ, כשהוא מלא בתיירים העוברים בין חלקי העיר, בין אזור דורסודורו לאזור סן מרקו.

זהו אחד הגשרים היחידים שמעל התעלה הגדולה בוונציה. הוא נקרא על שם גלריית האקדמיה ששוכנת בסמוך והאקדמיה לאמנות שישבה באותו בניין, עד שנת 2004.

בגשר האקדמיה אין הרבה עניין לכשעצמו, אבל הוא נחשב לנקודה מבוקשת של תיירים, המצטלמים עליו בתמונות רומנטיות, בין השאר בזכות הזווית המצוינת ממנו לתמונות יפות של התעלה הגדולה.

על הגשר יושבים לא מעט ציירי פורטרטים המציירים את התיירים תמורת תשלום, או מוכרים מיצירותיהם. מתקיימים עליו גם לא מעט מופעי רחוב, כשלא פעם מצטלמים עליו גם חתן וכלה, לפני חתונתם.


#טיפים
בואו מוקדם - בעונת התיירות נוטה גשר האקדמיה להיות עמוס בתיירים. למי שרוצים לראות אותו פנוי או להצטלם ללא ההמולה שמסביב, מומלץ להגיע מוקדם ככל האפשר בבוקר.

שמרו על הילדים - להורים עם ילדים קטנים חשוב לא לאבד אותם בזמן המעבר על הגשר הצפוף.


מבט מקרוב על ומגשר האקדמיה:

https://youtu.be/QMj-K0mGn9M


גשר האנחות
#על הגשר העצוב של ונציה

גשר האנחות (Ponte dei Sospiri) שבוונציה, באיטלקית "פונטה די סוספירי", הוא גשר מקורה ומקושט, שלמרות שהוא נראה עגול מבחוץ, המעבר הרגלי בתוכו הוא מישורי לחלוטין. הגשר נמצא בריו די פלאצו, בסמוך לכיכר סן מרקו שבוונציה. זהו גשר לבן ועשוי אבן גיר, שנבנה בסגנון בארוקי, בתחילת המאה ה-17.

אבל הגשר הזה, שפסלים קטנים ניצבים בשני צדדיו, הוא גם אחד הגשרים עם ההיסטוריה העגמומית ביותר בעולם. כי הדרמה של הגשר נעוצה בעובדה שהוא מחבר בין מה שהיה ארמון הדוג'ה של ונציה לבין מה שהיה פעם בית הכלא לפושעים קטנים ולחשודים באמונה פגומה בנצרות. רבים מאלה שחצו את הגשר הזה עשו זאת רק פעם אחת בחייהם, בדרכם אל המוות. הגשר, שחיבר בין בית הכלא לבין חדר האינקוויזיציה שבארמון הדוצ'ה, הוביל רבים מהם לעינויים איומים, עד מוות, על רקע חשדות שאמונתם הנוצרית אינה שלמה. רבים מהם הומתו בעינויים או הובלו משם אל מוקד השריפה.

כיום, בעידן התיירות הפורחת, הגשר מהווה מקום רומנטי, בשל אמונה שבני זוג שמתנשקים מתחת לו בשעת השקיעה ובעת צלצול הפעמונים של מגדל כנסיית סן מרקו, יזכו לאהבה נצחית.

השם "גשר האנחות" (Ponte dei Sospiri) מקורו בפואמה של המשורר הלורד ביירון, שסיפר על האסירים שהיו חולפים בתוך הגשר בעל החלונות ונאנחים ביאוש, תוך שהם מביטים מבעד לחלונותיו ורואים את ונציה שבחוץ, רגע לפני שהם נשאבים אל הזוועה, בדרכם האחרונה.

כך או כך, גשר האנחות הוא היום אחד האייקונים המוכרים של ונציה ורבים כוללים אותו באתרי חובה שלהם, מלמטה או מלמעלה - בשיט גונדולה מתחתיו, או במעבר, בלי להיאנח, בתוכו...


#אדריכלות גשר האנחות
הגשר שנבנה בשנת 1600, בסגנון הבארוק, תוכנן בידי אנטוניו קונטינו (Antonio Contino). הוא נבנה במסורת הימים ההם בוונציה, כגשר סגור, שמהווה מעין מסדרון בין המבנים שבשני צידי התעלה ושלא יאפשר בריחה, בדרך לבית הכלא.

הגשר עשוי מאבן גיר לבנה והוא בנוי באופן פונקציונלי, על מנת לשמש היטב את תפקידו כגשר למעבר של אסירים. דרך חלונותיו הקטנים והמסורגים, יש מי שאף יאמרו האשנבים שבקירותיו, ניתן להציץ החוצה אל התעלה שמתחת, אך לא לברוח.

על שום היותו סגור ומסוגר הוא התאים למעבר האסירים העוברים בו ונאנחים בעת שהם רואים את ונציה, חלקם הגדול בפעם האחרונה בחייהם.


מבט מקרוב על גשר האנחות בוונציה:

http://youtu.be/akJ9pcCsftQ
בנג'י מגשר ארדניה בכרתים
#על הגשר עם הבאנג'י המדהים מכרתים

במיקומו על אחד האיים היפים בים התיכון, גשר ארדניה (Aradaina או Aradena Bridge) שבכרתים מציע את הבאנג'י השני בגובהו באירופה והגבוה ביותר בכל יוון.

138 מטר גובהו של הגשר הזה. מתקן הבאנג'י של ארדניה הוא שם דבר בקרב חובבי ספורט אתגרי וקפיצות אדרנלין המגיעים לאי.


#תיאומים
המעניין הוא שגם אם מומלץ לעשות זאת, לא חובה להזמין מראש את הבאנג'י בגשר ארדניה. רוב האנשים פשוט מגיעים בבוקר עד לישוב חורה ספאקיון שבדרום האי כרתים, משם לאתר הבנג'י, מרחק של רבע שעה נסיעה וממתינים לתורם תוך כדי צפייה בקופצים האחרים.


#על החוויה
החוויה של באנג'י כאן היא מדהימה. הקפיצה אל הנוף המרהיב של ערוץ ארדנה מפחידה, כיפית ומרגשת אבל מבטיחה גם להיות בטוחה.

האדרנלין כאן אולטימטיבי. לא רק שהנוף עוצר נשימה, הצוות של Liquid Bungy מצוין. מאוד מקצועי וידידותי, מועיל וסבלני ותומך היטב. כאן יקחו את הזמן להסביר הכל בצורה ברורה, יבדקו הכל ויהפכו את החוויה לרגועה יותר.

אם תרצו, בזמן הקפיצה יצלמו אתכם. הקפיצה היא מפעל האדרנלין האולטימטיבי וחוויה של פעם בחיים. גם המקום שמסביב לגשר הוא יפה ומדהים. קשה לחשוב על מקום טוב יותר לבנג'י של החיים.


#טיפים
בעונה מומלץ להזמין באנג'י מראש באתר המצורף, אבל בדרך כלל אין הכרח להזמין את מראש.

הגשר פתוח מדי יום החל מהשעה 12:00 ועד השקיעה.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/lu-0do5PEqo


בגוף ראשון:

https://youtu.be/Wy2HNnUa6qg


ועוד מבט:

https://youtu.be/C-1Sfea1LcQ
גשר הציצים
#על גשר הנפקניות של וונציה

אין לו ייחוד כלשהו והוא אינו יפה באופן שניתן להדגיש. הוא סתם עוד אחד מהגשרים שבמרכז ההיסטורי של ונציה, עוד גשר שכשמבלים בעיר ונציה, חוצים בעזרתו את התעלה. אבל הסיפור של גשר הציצים (Ponte delle Tette) הוא בכלל היסטורי, רק לאו דווקא מהסוג שחשבתם.

כי גשר הציצים, או באיטלקית "פונטה דה לה טטה", קיבל את שמו מהמנהג של זונות ונציה במאה ה-15, לעמוד עליו ובסביבתו ולפתות גברים שעברו במקום. הוא היה משהו כמו "רובע החלונות האדומים" של אותם הימים.

אלא שבאותה עת הקפידו השלטונות בעיר מאד על האיסור נגד קיום יחסי מין הומוסקסואליים. בדת הקתולית, שהיא עד היום הדת השלטת באיטליה, הומוסקסואליות היא עבירה שדינה מוות.

בוונציה של אותם ימים היו מקרים לא מעטים שבהם ההומוסקסואלים בעיר התחזו לנשים ועסקו כאן בזנות. לכן, חוייבו כל הזונות באותה תקופה לעמוד כאן, על הגשר, כשהן חשופות חזה...

הגשר המפתה נמצא ברובע סן פולו של ונציה. היום לא תראו כאן ציצים וייחסכו מכם המראות המשפילים של אותם "חלונות אדומים" שקיימים בעולם. אבל ההיסטוריה, כמו תמיד, חיה ונושמת בזיכרון ההיסטורי של העיר, שבה החליפו מסיבות פריצות, עם מאהבים במסיכות אנונימיות, את הציצים החשופים של הגשר הזה.


ביקור במקום:

https://youtu.be/la8DOD7ZFZU


הדרכה

https://youtu.be/P0hDIgkrD_I
גשר אורסונד
#על הגשר שמחבר בין דנמרק לשוודיה

גשר אורסונד (Øresundsbron) הוא גשר באורך של כ-16 ק"מ, המהווה את המעבר היבשתי הראשון והיחיד בין דנמרק לשוודיה. בעזרתו תוכלו לבקר בשכנתה הבלונדינית לא פחות של דנמרק, שמצפון לה.

הגשר הזה הוא הישג טכנולוגי מדהים. בדרך לבנייתו התגברו מתכנניו על אתגרים מטורפים. כי הקושי הגדול היה לבנות גשר שהקרחונים באזור לא ימחצו ושלא יפריע לתנועת הספינות החשובה באזור.

הפתרון לבעיות הללו נמצא בתכנון המפוצל שלו. כי הפרויקט העצום הזה כולל בחלקו גשר מעל הים ובחלקו האחר מנהרות הבנויות מתחת לפני הים. לשם כך נעשה תכנון מורכב וחכם, שפתר את הבעיה באופן מופלא.

כי מה שבאמת מיוחד בגשר הזה הוא העובדה שכשנוסעים אליו מדנמרק ועד אמצע הדרך, המעבר נעשה במנהרה תת-קרקעית. רק מאמצע הדרך ועד שוודיה, הוא הופך לגשר עילי קלאסי.

בנסיעה בת חצי שעה בלבד, במכונית או ברכבת, מגיעים לעיר מאלמו (Malmö), עיר שוודית, שהיא העיר השלישית בגודלה במדינה הזו.

מאז הוקם הגשר עברו דנים רבים לגור במאלמו, שהיא עיר זולה יותר למגורים. התושבים הללו נוסעים ממנה בכל יום, לעבודה בקופנהגן.

אגב, הגשר הזה מפורסם כיום בעולם כולו, מסיבה פרוזאית מאוד - עליו צולמה סדרת הטלוויזיה "הגשר", סדרה דנית מבריקה שהפכה למצליחה ביותר בעולם ולמעשה גם נקראת על שמו.


#טיפים
המעבר בגשר לשוודיה מחייב דרכון.


מבט מקרוב:

https://youtu.be/96PFVHGwiEs


הדרכה:

https://youtu.be/vw7YxVJf6lU


ועוד:

https://youtu.be/HxjSPGpRTxM
גשר ברוקלין
גשר פייטרה
גשר המיתרים
גשר האמנויות (פון דז אר)
גשר שער האריות


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.